Hard aan de slag; workshop Menstruatie bij Sebeta - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu Hard aan de slag; workshop Menstruatie bij Sebeta - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

Hard aan de slag; workshop Menstruatie bij Sebeta

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

15 November 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Woensdag 12 november
De eerste dag zonder pap en mam was toch wel weer even wennen...weer even acclimatiseren. Deze ochtend zijn we naar Zeleketa geweest, waar we onze aanbevelingen voor het koken en een pollepels en een paar bakken voor de aardappelschillen en ander afval hebben afgegeven. Dit werd met veel dank en lof ontvangen. Volgende week gaan we een workshop geven aan de kokers hoe ze gezonder en hygiene kunnen koken.
Vanmiddag hebben we een gesprek gehad met Mulugeta over hoe onze zaken ervoor staan, wat we gedaan hebben en gaan doen. Mulugeta was erg tevreden en had nog een paar leuke ideeen voor ons. Hij ziet onze plannen allemaal erg zitten en wil ons helpen door zo snel mogelijk een social worker aan te nemen. Momenteel hebben we alleen Hana die ons kan helpen, maar zij is niet geschikt, omdat ze het druk heeft met andere overstijgende projecten binnen Dir.
Vanavond hebben we de 21ste verjaardag van Claudia gevierd...er was een cadeautje, een heus kampvuur, muziek en natuurlijk heerlijke taart! Maar voor Claudia was het allermooiste nog wel dat haar moeder en broer de vorige avond in AA waren aangekomen om haar verjaardag te vieren. Met het moioe weer en het gezellige kampvuur, is het een leuk verjaardagsfeestje geworden!

Donderdag 13 november
Vanmorgen hadden we om 10 uur een afspraak met Hana om maandverband te gaan kopen voor de meiden van Sebeta blind school, maar na 2 uur kwam ze pas opdagen. Om 12 uur moesten we ook vertrekken richting Sebeta, omdat we om 2 uur onze laatste menstruatie voorlichting moesten geven. Gelukkig had Hana gisteren al maandverband gehaald, zodat we dat uit konden delen aan de meiden (een typische vorm van communicatiestoring). De ochtend bestond dus echt uit wachten, wachten en nog eens wachten! Gelukkig was het mooi weer en konden we van de Ethiopische zon genieten.
De workshop verliep goed, er werd weer in 2 talen vertaald, deze keer waren er 79 meiden aanwezig. Ook nu waren ze weer erg geinteresseerd en stelden ze veel vragen. Ze waren heel erg blij met het maandverband voor twee periodes dat wij gesponsord hebben. Wij en Hana waren erg tevreden over het verloop van de workshop en het uitdelen van de materialen. ’s Avonds hebben we de ‘verjaardag’ van Hielke (eigenlijk zijn vriendin) gevierd met de sportstudenten. Ook dit feestje was rondom het gezellige kampvuur.

Vrijdag 14 november
Vandaag zouden we naar Zeleketa om voorlichting te geven over persoonlijke hygiene, maar dat ging helaas niet door, omdat Carlijn en Marloes allebei wat ziekjes waren.
Daarom kon ik vandaag lekker mn blog bijwerken en genieten van het mooie weer...de afgelopen week was het behoorlijk druk geweest dus een dagje rust had mijn lichaam ook wel ff nodig. We hebben het momenteel heel rustig in huis, want Charlotte, Hielke, Irene, Lianne en Maarten zijn op vakantie naar Mekele en Maaike, Claudia en Claudia’s moeder en broer zijn tot maandag naar Necisar national park. Dat betekent dat we maar met zn 5en thuis zijn...en zondag gaat Rob met zn ouders naar Harar en zijn we nog maar met zn 4en over! Heerlijk, zoveel rust in huis!
Vanavond ben ik uit eten geweest met een klein deel van de groep bij Top view...hier heb je heel mooi uitzicht over de stad. Ik heb me er toch weer aan gewaagd om lasagne te eten...en deze keer was hij errug lekker! En als toetje nog even een bananasplit met softijs!! Heerlijk! En dat voor in totaal 8 euro, incl een wijntje en een cola! Om het geld hoef je het dus echt niet te laten!

We gaan dit weekend naar Ziway nijlpaarden spotten! Ben benieuwd of ze boven water komen!

Allemaal goed weekend!

  • 15 November 2008 - 15:47

    Klaaske.:

    Hallo.Gerij.
    Wat leuk om jou verhalen te lezen.
    Heel veel werkplezier wensen wij je nog toe.

    groetjes,
    klaaske.Chris.

  • 15 November 2008 - 16:39

    Maarrrrriekeeeee:

    YEs je bent er nog :D wow en zo te zien zit je ook niet stil daar joh! ik vraag me stiekum wel is af of ik zometeen nog wel wat te doen heb als ik daar kom.. ;) succes met alles daar en blijf genieten!! de stage hier gaat nog flink druk worden ! (heb je al gehoord waar je stage gaat lopen?)
    xx

  • 16 November 2008 - 09:42

    Linda:

    Hej Gery!

    Zie: eindelijk krijg ik ook de mails ;) Vind het echt super tof om te lezen wat je daar allemaal doet! Maar wel moeilijk om voor te stellen hoe is het, als mensen helemaal niets hebben en blij zijn met zo weinig. En wat tof dat je ouders langs zijn geweest! :D

    Groetjes uit het hoge (en koude;)) noorden!

  • 16 November 2008 - 12:00

    Trudy (Icare):

    hey Gery.

    Wat leuk om te lezen wat jij allemaal mee maakt.
    Je doet een hoop ervaring op en goed voor je talen.
    Ik blijf je volgen.
    Morgen begint je moeder weer, zal wel hele verhalen horen.
    Leuk!

    Groetjes en geniet ervan,
    Trudy


  • 18 November 2008 - 08:48

    Marjolein:

    Ha Gery!

    Leuk je verhalen te lezen en leuk dat je een kaartje naar Ichthus gestuurd hebt. Hij kwam met de ALV vorige week langs.
    Geniet nog even lekker door daar!

    Groeten,
    Marjolein

  • 18 November 2008 - 12:23

    Rika:

    hoi gery,
    leuke site, ik heb vandaag je moeder weer gesproken, ze hebben een mooie vakantie gehad. na het lezen van je dagboek op deze site kan ik mij dit ook goed voorstellen, jullie verrichten daar goed werk, probeer ook in ieder geval vakantie te vieren en van alles te genieten. tot ziens in nederland groet rika

  • 20 November 2008 - 21:15

    Steven:

    hoi Gery,
    wat leuk om je verhalen te lezen, en helemaal leuk dat je ouders op bezoek waren. Goed bezig daar in elk geval. Nog bedankt voor je kaartje en een goeie tijd gewenst. groet van steven.

  • 21 November 2008 - 18:28

    Elisabeth:

    Hoi Gery,

    Leuk om alles te lezen, goed werk verrichten jullie! Succes verder!

  • 21 November 2008 - 22:02

    Klarien:

    Ha Gery,
    fijn dat ik je zoveel heb mogen zien deze tijd in AA. Ook fijn dat je mee bent geweest naar het laatste etentje en het vliegveld. Ik ben nog steeds erg onder de indruk van jullie verhalen over de menstruatievoorlichting. Wat indrukwekkend hoe jullie dit doen en hoe schrijnend hoe weinig deze meisjes hiervan wisten. Wat zijn jullie toch een stelletje fantastisch mensen!!! Veel liefs ,klarien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gery

Ik ben 4e jaars hbo-V student aan Hogeschool Windesheim. Ik ga vanuit mijn opleiding ruim 4 maanden stage lopen in Addis Abeba (AA). De stage houdt in dat ik binnen mijn funtie zal meewerken in een miltudisciplinair team aan verschillende projecten die stichting Dir in AA heeft neergezet (onder de noemer 'Andelay).

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 19800

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 11 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: