Weekendje weg en workshops - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu Weekendje weg en workshops - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

Weekendje weg en workshops

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

22 November 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Zaterdag 15 november
Vanmorgen hadden we eerst een afspraak met Ermias, de theaterstudent bij Iriy bekentu. Hij had ons voorlichtingsliedje over hygiene klaar...het is echt mooi geworden! Dit gaat zeker een hit worden hier in Ethiopie en misschien zelfs in Nederland (we gaan ons best er iig voor doen)...! We gaan ook nog een videoclip maken bij het liedje...zodat de boodschap nog beter over komt!
Na deze afspraak was het tijd voor ontspanning!
Om 2 uur vertrok ik met Carlijn, Marloes en Bedilu naar lake Zeway, een meer waar onder andere nijlpaarden(*) in zwemmen. De weg er naartoe was erg mooi en geasfalteerd. Veel bergen, hutjes en mensen met ezels langs de kant van de weg. Toen we in Zeway aankwamen, het was toen rond 5 uur, hebben we er toch voor gekozen om door te rijden naar lake Lagano om daar te overnachten. Toen we daar aankwamen begon het net donker te worden. Het was volle maan, dus na een lekker, maar duur, (echt toeristisch!) lopend buffet en onze plastic hutten te hebben opgezocht (wat niet voor iedereen even makkelijk ging), hebben we bij het water genoten van de rust en de schittering van de volle maan op het meer. Toen we bij het meer zaten kreeg ik echt het gevoel dat, als ik thuis kom over 7 weken, een paar daagjes naar Texel (of gewoon de zee) wel lekker zou zijn!
Het was echt super mooi...en voor de verandering is het hier ’s avonds niet zo heel koud als in AA! Dus konden we intenser genieten van de maan en de rust...Echt heerlijk om zo even bij te tanken! Morgenochtend willen we de zonsopgang bekijken...de zon komt namelijk aan de andere kant van het meer op...dat wordt vroeg opstaan!
Zondag 16 november
Na een nacht heerlijk slapen in de plastic hut, werden we om 6 uur gewekt door de wekker! Tijd om op te staan om de zonsopgang te bekijken! De zon kwam achter de bergen vandaan en scheen heel mooi op het meer, waar ook een pelikaan aan het ronddobberen was! We hebben geprobeerd het beeld vast te leggen op foto, maar helaas krijg je het nooit zo mooi op foto als dat je het zelf hebt gezien! Na dit fijne wakker-worden was het tijd voor een ontbijtje met roerei bij een local tentje. Hierna zijn we naar Lake Abiata en Shala National park gegaan voor een heuse safaritrip...!! We mochten zelfs op het dak van de bus zitten, zodat we nog meer en mooier zicht hadden!! We hebben antilopes en honderden flamingo’s gespot, echt heel veel! Het was super om te zien, al die roze dieren op een rij op ongeveer 10 meter van de kust! Hierna hebben we onze weg terug vervolgd, wat eerst niet zo makkelijk ging, want we zaten bijna gelijk al vast met de bus! We konden niet meer voor- of achteruit...dus daar moest girlpower aan te pas komen! Na wat drukken kregen we de bus eruit en konden we weer verder. Maar na 15 meter was het bijna weer raak...gelukkig zaten we nu niet zo vast, want we konden gelukkig nog achteruit rijden! De rest van de rit hebben we gelukkig geen problemen meer gehad!
We zijn onderweg nog even gestopt bij Lake Lagano om lekker te zwemmen...in het enige meer in Ethiopie waar je geen bilharzia krijgt...echt lekker! Het water zag er alleen erg bruin uit, maar het was heerlijk verkoelend. Er was zelfs een heuze glijbaan in het water waar we natuurlijk ook even vanaf moesten! Hierna hebben we heerlijk genoten van de zon...lekker bruinbakken om toch nog ff een donker kleurtje te krijgen, want anders geloven jullie straks niet dat ik 3,5 maanden in Ethiopie ben geweest! ;-)
Op de terugweg heeft Bedilu een schildpad gekocht...een echte!!! Er stond een jongen langs de weg met een schildpad in zn hand...we verklaarden Bedilu echt voor gek, maar hij heeft hem echt gekocht! Onderweg heeft de schildpad nog op mn schoen gescheten, echt heel vies! Hierna is het beest helemaal naar achterin de bus gekropen, hij was zo goed verstopt dat we hem eerst helemaal niet konden vinden! We waren er alledrie een beetje bang van, want schildpadden kunnen bijten! Hahah! Nu loopt het beest bij ons in de tuin, blaadjes te eten....voor de dierenliefhebbers hij heeft het hier goed hoor! Hij wordt goed verzorgd door de bewakers! In ieder geval is alles beter voor het dier dan de hele dag in de hete zon in de lucht gehouden te worden om te verkopen, zeg ’s eerlijk!!
Het was een supermooi weekend waar ik echt heel erg van genoten heb! Ik zal deze week een paar foto’s op internet zetten, zodat jullie kunnen meegenieten.
Maandag 17 november
Vanmorgen hebben we de laatste voorbereidingen getroffen voor de workshop van vanmiddag over ‘personal hygiene’...we hebben 100 washandjes gekocht en 100 stukken zeep. Het was echt een gekkenwerk rond de auto toen we zoveel washandjes wilden kopen. Alle mensen met washandjes kwamen rond onze auto staan en wilden ze ons wel in onze handen drukken! Echt super tof! Voordat we ze gingen halen zagen we het namelijk niet zo zitten om ze te kopen, want waar kun je in Ethiopie zoveel washandjes kopen, waar ze helemaal geen washandjes gebruiken!!? Maar hier konden we er wel 200 krijgen! Het is dus toch nog gelukt! We waren er super blij mee!
Vanmiddag hebben we onze ‘personal hygiene’ workshop gegeven aan de werknemers van Hope for the blind. We hebben de workshop 2 keer gegeven aan in totaal 70, bijna allemaal, blinde mensen. De workshop verliep goed, iedereen was erg geinteresseerd en na afloop hadden we een korte pauze met frisdrank en koekjes, waarna iedereen een handschoen en een stuk zeep kreeg om zn gezicht te wassen. De washand en zeep mochten ze houden. Iedereen vond dit interactieve erg leuk! Een geslaagde workshop dus!
Dinsdag 18 november
Deze morgen zouden we naar Jan Meda ex-soldiers gaan om daar ondergoed en speelgoed uit te delen. Dit zouden we samen met Buranu, de contactpersoon van Dir, gaan doen, maar toen we op de afgesproken tijd op het kantoor kwamen, was hij niet aanwezig. Een typisch Ethiopisch voorval...maar na een half uurtje wachten kwam hij dan eindelijk opdagen! We hebben ideeen met hem doorgesproken..want we willen een voetbaltoernooi organiseren voor de kinderen van Jan Meda en Iriy bekentu, het personeel van Dir en ons als studenten. Hij vond het een goed idee, dus wij gaan verder met de voorbereidingen! Het voetbaltoernooi zal 7 december plaatsvinden! Erg leuk! De ouders van Marloes zullen sportshirts meenemen, die kinderen mogen houden als ze meedoen!
’s Middags had ik een afspraak met Diny, van het mother Theresa ziekenhuis...ik mag een paar dagen meewerken...alle hulp is welkom, en voor mij is het ervaring opdoen in het ziekenhuis wat ik tot nu toe nog niet heb!
Ook hebben we vandaag spullen verzameld voor de first aid kits die we voor de huizen van Sebeta blindschool hebben gemaakt en voor de auto’s van Dir. Dit hadden ze namelijk nog niet aangeschaft. De moeder van Rob kwam met een heleboel gesponsord materiaal, waardoor we alleen nog maar aan hoefden te vullen en tupperware bakken hoefden te kopen waar het materiaal in gestopt kan worden, veredelde first aid kit.
Woensdag 19 november
Vanmiddag hadden we een workshop over persoonlijke hygiene voor de medewerkers van Zeleketa. De medewerkers vonden het erg interessant en zijn weer even op de feiten gedrukt (zoals ze zelf zeiden).
Na de workshop hebben we t-shirtjes gehaald voor de Great Ethiopian Run...jaja we gaan meeLOPEN (niet rennen)! Bedilu heeft ons overgehaald. Na een heleboel gepraat in het Amhaars kregen we onze rood/gele shirtjes, wel 1,5 keer duurder dan de prijs eerder was, omdat de inschrijving al gesloten is, maar de opbrengst gaat naar het goede doel! Dus daar doen we niet moeilijk over. Wij kunnen meedoen met de run!! Joepie, wat zijn we toch actief!! Maar toen we thuiskwamen gooide Maaike gelijk roet in het eten...nou ja...de pret was er in ieder geval gelijk af, want van de Nederlandse Ambassade mogen we niet meelopen met de Great Ethiopian Run, omdat de kans op een terroristische aanslag (zoals in Somalie is gebeurd) groot is! Heel Ethiopie loopt namelijk uit voor dit evenement, en als je in het nieuws wilt komen en veel mensen wilt ombrengen, dan is dit het ultieme moment om een bom te laten ontploffen! Dus daarom ga ik toch maar niet meedoen met dit evenement!
Donderdag 20 november
Vandaag zouden we om 11 uur een workshop EHBO hebben op Sebeta Blindschool voor de begeleiders van kinderen. Dit hadden we 2 weken geleden al heel goed overlegd met Hana en Thomas, van Sebete Blindschool. Toen we om 9.30 uur bij Dir office kwamen was Hana (onze begeleider en vertaler) niet aanwezig...ze had een andere afspraak. Na haar gebeld te hebben kwam ze om 11 uur eindelijk opdagen! We zijn toen maar naar Sebeta toe gereden, een rit van drie kwartier in een warme auto waar de zon op brandde...toen we bij Sebeta aankwamen, was Thomas, degene die alles regelt, niet aanwezig. Onderweg had ik hem al een paar keer gebeld, maar ik kon hem niet bereiken. Het bleek dat ze ons ’s middags om 2 uur pas verwachtten...helaas konden we dat niet waarmaken, omdat Carlijn en Marloes eind van de middag een dramales moesten geven bij Iriy Bekentu, en we toch wel een heel goede workshop neer wilden zetten, wat betekent dat we de theorie, de casussen en de vragen niet wilden afraffelen. Daarom zat er niks anders op om de workshop te verplaatsen naar volgende week en weer terug te keren naar huis! Helaas! Dit was een super voorbeeld voor de communicatiestoornissen hier in Ethiopie...wat hier heel vaak voorkomt!
’s Avonds ben ik met Bedilu en Rob meegeweest om Rob’s moeder en oom uit te zwaaien op het vliegveld. Voordat het zover was hebben we eerst gegeten bij Top View, waar je een heel mooi uitzicht hebt over AA...vooral als he donker is...! Het is een luxe tent, waar heel veel foreingi’s zitten...en deze keer toevallig een hele grote groep Nederlanders!! Voor de grap zeiden we tegen Bedilu dat hij tegen de groep Nederlanders zijn mooiste Nederlandse zin moest zeggen, namelijk: ‘hoe lang is een chinees’....eerst durfde hij niet, maar Bedilu is wel een beetje een patser, dus hij kon dit voor zichzelf niet laten liggen...en uiteindelijk heeft hij dit toch tegen een Nederlander gezegd...het gezicht van de Nederlander was echt heel grappig...hij wist niet wat hem gebeurde! Haha! Hierna hebben we de moeder en oom van Rob naar het vliegveld gebracht. Nu zijn we dus weer lekker een weekje ‘ouder-vrij’!! Kunnen we weer ff bijkomen! ;-) Het is erg leuk hoor met al die ouders, begrijp me niet verkeerd, maar je moet je toch een beetje meer gedragen als er ouders zijn (hahah)!
Vrijdag 21 november
Vandaag hadden we plotseling een vrije dag...we zouden vanmorgen namelijk met Ermias overleggen over het liedje over persoonlijke hygiene...vandaag zou hij klaar zijn...maar hij was gisteren al klaar!! Echt super! Het lied is echt super mooi, de melodie is echt heel goed, want je houdt het echt in je hoofd! Dus vanmorgen heb ik lekker rustig aangedaan en genoten van de rust in huis...heerlijk!
Vanmiddag zijn we naar de traditionele markt geweest om alvast souvenirs te kopen, er zijn echt heel veel leuke dingen te koop hier, dus ik kon het niet laten om wat te kopen!! Hoop dat het in mn koffer past als ik terug ga en hoe het met mn kilo’s zit...

(*) aangepast na onderstaande reactie

• 23 November 2008 - 09:33

Anoniem:

ik denk dat je bedoelt dat er nijlpaarden in lake ziway zwemmen,........ er zijn geen neushoors in Ethiopie!

• 24 November 2008 - 08:07

Lubke:

Een mooie + geasfalteerde weg! dat maakt uit.
    Want doen jullie veel!
    Groet
    Lubke

• 24 November 2008 - 22:01

Opa En Oma :

hallo geer ,hoe is het vast beter dan hier het is hier echt koud en sneeuw.maar allen goed gezond wat wil je nog meer,maar je hebt weer een mooi verhaal geschreven,wel lekker om te lezen,jullie maken nogal wat mee daar,jullie doen goed je best,we hopen dat al die projecten gelukken,we wensen je het allerbeste toe en succes.groetjes je opa en oma

• 25 November 2008 - 14:47

Tante Aly:

hallo lieve gery,
    ik heb net je blogs gelezen.spannend allemaal joh!wat een geweldige stageplek heb je!ik denk dat je vast wel een keer terug gaat naar ethiopie.geniet maar fijn van de mensen en omgeving daar in ethiopie.
    liefs dikke kus tante aly

• 29 November 2008 - 16:07

Linda:

He Gery!
    Ik kwam opeens op je hyves en zag je blog, ik dacht is even kijken! :) Ik heb een aantal van je berichten gelezen en het klinkt allemaal wel gaaf en lekker wat je aan het doen bent! Natuurlijk kom je ook genoeg vervelende dingen tegen...
    Ik wil je heel veel succes en plezier wensen!! :)

Groetjes, Linda
    (van de Zonnebloem en Hbo-v)

• 03 December 2008 - 15:03

Janneke:

Ha Gery,
    vandaag weer "bij"-gelezen met je verhalen. Leuk. Wat een ervaring ook! De tijd gaat best wel snel. Voor je het weet ben je al weer in ons eigen landje. Geniet er nog lekker van.

Hartelijke groet
    Wim en Janneke

• 05 December 2008 - 08:43

Lieneke:

Heey Gery
    Inmiddels is het 5 december, Het duurt niet meer zo lang voor dat je terug komt.
    Volgens mij heb je het reuze naar je zin daar..
    Veel plezier nog

Liefs Lieneke