Groentetuintjes maken, 1e week december...Sint!?! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu Groentetuintjes maken, 1e week december...Sint!?! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

Groentetuintjes maken, 1e week december...Sint!?!

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

08 December 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Maandag 1 december
Vandaag heb ik een paar studenten meegenomen naar het Mother Theresa hospital voor een rondleiding..na mijn verhalen van vorige week waren ze erg nieuwsgierig hoe het er uit ziet..en ik kon gelijk awareness creeren.
’s Middags ben ik met een paar naar de traditionele markt geweest, waar ik mijn afdingtalent weer heb kunnen uitoefenen ;-)!

Dinsdag 2 december
Vandaag zijn we naar Jan Meda project geweest om het ondergoed dat pa en ma hadden meegekregen en de t-shirts die Marloes’ ouders hadden meegenomen uit te delen...Ook hadden we ballonnen meegenomen waar we lekker met de kinderen mee konden spelen! De kinderen waren er echt heel blij mee...de kinderen hier kunnen nog echt genieten van kleine dingen...oke ze vragen wel vaak om meer, maar toch niet zoals in Nederland...ze zijn blij met een knuffeltje en een ballon. Het was echt even genieten om daar te zijn en de kinderen zo blij te zien!

Woensdag 3 december
Vandaag zijn we naar de oorlogsveteranen van Zeleketa geweest om te kijken hoe de groenten in de bakken groeien...nou ik kan jullie vertellen dat het wonder boven wonder goed gaat! Er komen al heel veel plantjes naar boven! Echt leuk om te zien! Het is echt een nieuwe dagbesteding voor de mannen van Zeleketa...ze zijn erg trots op hun eigen groentetuintjes en zorgen er echt heel erg goed voor! Als de groenten te groot worden gaan ze naar de groentetuin en komen er nieuwe zaden in de tuintjes waar ze weer voor kunnen gaan zorgen. De groentetuintjes zijn zowel goed voor de vitamines als voor de dagbesteding...een dubbel doel!

Donderdag 4 december
Vandaag ben ik een dagje thuis gebleven, omdat ik ziek was...ik heb namelijk bijna de hele week mn avondeten eruit gekotst...verder voel ik me, op maagpijn na, niet heel naar, maar van Carlijn en Marloes mocht ik vandaag niet mee naar Sebeta blindschool.
Het was ook tijd om naar het ziekenhuis te gaan, waar de arts, na de anamnese, zei dat ik morgen maar terug moest komen voor een echo van mijn maag. Carlijn heeft me nog een injectie gegeven tegen de pijn!

Vrijdag 5 december
Ook vandaag was ik nog ziek...ik mocht weer naar het ziekenhuis voor een echo van mijn maag..bij het ziekenhuis aangekomen had de arts pauze en werden er die dag geen echo’s meer gedaan. Ik baalde hier flink van! Maar gelukkig had de arts de uitslag van het eerste onderzoek...ik heb een parasiet in mn lijf die al deze narigheid aanricht! Gelukkig zijn daar medicijnen voor..en kon ik die gelijk ophalen bij de apotheek.
Het is natuurlijk 5 december vandaag...pakjesavond in heel Nederland...Sinterklaas die alle deuren langs gaat...ik dacht dat ik dat dit jaar moest gaan missen, want tja de goedheiligman kan niet de hele wereld over reizen om ons ook een bezoekje te doen! Maar niks is minder waar...de goedheiligman himself met 4 van zijn pieten, kwam namelijk even bij ons op bezoek!! Iedereen mocht even bij Sinterklaas op schoot...waarna je mocht vragen wat je graag van Sinterklaas wilde krijgen...! Helaas had hij nu geen pakjes mee, hij had een goedkoop vliegticket genomen...dus mocht niet zoveel bagage mee...maar volgend jaar kunnen we er op rekenen dat onze wensen worden vervuld!! ;-)

Zaterdag 6 december
Vandaag werd er een sinterklaasfeest gevierd op de Belgische ambassade...samen met de Nederlandse ambassade was georganiseerd dat sinterklaas ook even hier langskwam! Hij was er nu toch! ;-) Alle Nederlandse en Belgische kinderen waren verzameld op de ambassade en zaten vol spanning te kijken en luisteren naar sinterklaas en zijn pieten. Het was echt een super leuke middag, waar ik voor het eerst hier in AA Hollandse KAAAS kon eten...woooh! Daar moest ik natuurlijk wel een paar stukjes van eten...en toen ik het eerste stukje in mn mond stopte wist ik pas hoe erg ik het miste! Dat je zoiets kleins zo ontzettend kunt missen had ik toch niet verwacht!...Ook waren er echte Belgische wafels...en andere westerse lekkernijen...en natuurlijk ook pepernoten, want zonder pepernoten is er natuurlijk geen sinterklaas!

Zondag 7 december
De dag van de ‘grote’ voetbalwedstrijd! We hadden een wedstrijd georganiseerd voor de kinderen van het Jan Meda project en Iriy bekentu...ook wij als foreingi’s gingen meedoen...De kinderen kregen een shirt, die de ouders van Marloes hadden meegenomen, zodat we ze goed konden herkennen.
Na een paar wedstrijdjes Jan Meda-Iriy bekentu was het tijd voor het foreingi-team om te laten zien dat Nederland een echt voetballand is! Gelukkig kwamen we er goed van af...we wonnen namelijk met 2-1...haha wie had dat verwacht! We stonden er allemaal versteld van...ons team bestond namelijk voornamelijk uit meiden en er waren ook maar 2 echte voetballers in ons team, aangevuld met 2 chauffeurs. En toch hebben we gewonnen! Dat moesten we natuurlijk wel ff vieren met een avondje sauna in het Sheraton! ;-)

Maandag 8 december
Vandaag hebben we niet zoveel uitgevreten...het was namelijk offerfeest voor de moslims...wat betekent dat alle instellingen dicht waren! Best wel irritant, maar gelukkig zijn we bezig met afronden en kunnen we deze tijd nu opzich ook wel even gebruiken om onze vakantie voor te bereiden! Woensdag gaan we namelijk 2 weken op vakantie (1 week noord, 1 week zuid) en morgen heb ik geen tijd om mn tas klaar te maken...ik ga dan namelijk werken bij Mother Theresa hospital...het is de dag dat alle wonden van AA worden verzorgd! Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn, maar daar later, na de vakantie (na kerst), meer over!!


  • 08 December 2008 - 20:24

    Opa En Oma :

    we hebben je net aan de telefoon gehad maar hadden je verslag niet gelezen ,ik had vanmiddag nog gekeken toen was er nog niets, het was weer een goed verslag hoor,we genieten ervan zo een mooi verhaal van onze lieve kleindochter,opa is nog aan het lezen ,we copieren alle bladen en dan alles in een map.nou gery het allerbeste en doe allen de groeten en pas goed op elkaar groetjes opa en oma doejjjj

  • 08 December 2008 - 20:55

    Tineke:

    hey gery!

    Even weer een bezoekje op je site. Geniet van je vakantie! Maak er wat gezelligs van. En dan nog even doorzetten voordat je weer naar huis gaat... dat gaat wel lukken toch?

    Groetjes Tineke

  • 08 December 2008 - 22:14

    Cor En Anja:

    Lieve Gery,

    We zijn echt heel trots op je! Met tranen in de ogen lezen we je verhalen over het Mother Theresa, Jan Meda, Sebeta en Zeleketa. Gelukkig heb je ook nog tijd om alle indrukken even achter je te laten en lekker te voetballen of te zwemmen. We wensen je heel veel plezier op je vakantie. Geniet ervan, want dat heb je volgens ons nu ook echt nodig.

    Veel liefs van Cor en Anja

  • 09 December 2008 - 13:49

    J + H.de.weerd.:

    Beste Gery,
    Wij wensen jou een paar fijne vacantie dagen en een gezegend kerstfeest , en goede en gezonde jaarwisseling.
    Wij volgen jou op de voet,bedankt voor de berichtjes.
    Groetjes,
    Hillie en Jaap.

  • 15 December 2008 - 08:15

    Elianne:

    hey Gery!!

    Ik lees regelmatig je blogs en ik vind het geweldig! Wat jij allemaal meemaakt...pff! Petje af!
    Geniet lekker van je vakantie meid!:) Nog maar even en het is al weer voorbij..
    Alvast fijne Kerstdagen.
    Liefs, Elianne

  • 16 December 2008 - 09:28

    Linda:

    Hej Gery!

    Hoop dat je weer helemaal beter was, voor je op vakantie ging! Geniet ervan in ieder geval.
    En nu weet ik waarom de Sint hier in DK niet langs is geweest: die zat natuurlijk in het vliegtuig naar Ethiopië ;) Helaas, misschien dat de beste man volgend jaar tijd heeft, hihi!

    Ik kijk uit naar je volgende berichtje over je vakantie! :D

  • 17 December 2008 - 09:20

    Lieneke:

    Heey Gery,

    Jij beleeft erg veel daar in Addis!
    Geniet van de vakantie.
    Prettige feestdagen gewenst.
    Tot snel,

    Liefs Lieneke

  • 20 December 2008 - 18:24

    Alien:

    Hoi Gery,

    Meid, wat maak je wat mee daar! Ik hoop dat je lekker uitrust in de vakantie en dan de laatste weken met frisse moed weer verder gaat.
    Heel fijne en bijzondere kerstdagen toegewenst en een gezond, gezegend en gelukkig nieuw jaar.
    Graag tot ziens!

    Groetjes, Alien en de rest van de familie

  • 21 December 2008 - 19:23

    Femmelien:

    hoi gery, super wat je daar allemaal doet.Ik heb de verhalen van je vader al gehoord.we wensen je een hele goede tijd fijne kerst en een liefdevol 2009.
    liefs Pouwel,Femmelien,Jonathan,Tobias

  • 24 December 2008 - 22:32

    Cor En Anja:

    Hey Gery,
    We wensen je hele fijne kerstdagen.

    Liefs
    Cor en Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gery

Ik ben 4e jaars hbo-V student aan Hogeschool Windesheim. Ik ga vanuit mijn opleiding ruim 4 maanden stage lopen in Addis Abeba (AA). De stage houdt in dat ik binnen mijn funtie zal meewerken in een miltudisciplinair team aan verschillende projecten die stichting Dir in AA heeft neergezet (onder de noemer 'Andelay).

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 19768

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 11 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: