Circus en leven in Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu Circus en leven in Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

Circus en leven in Ethiopie

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

11 November 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Sorry, sorry, sorry lieve lezers dat ik niet eerder heb geschreven, maar doordat pa en ma er deze week waren heb ik niet de tijd gevonden om ff mn blog aan te vullen. Bij deze weer wat voor jullie te lezen van de afgelopen week (voordat pa en ma hier kwamen)...zal zsm ook van de afgelopen 10 dagen op mn blog zetten.

Maandag 27 oktober
Vandaag was weer een rustige opstart-dag na het relaxte weekend.
Een dag waarop we druk bezig waren met het uitwerken van de workshops en er verder weinig is gebeurd.

Dinsdag 28 oktober
Vanmiddag zijn we naar het Jan Meda project geweest, hier wonen de ex-soldaten met hun kinderen. We hadden een paar voetballen gekocht en zijn met de kinderen gaan spelen.
De kinderen waren dolenthousiast en we hebben even lekker een uurtje met de kinderen gespeeld. Echt super leuk om dit er zo even als project bij te hebben! Een leuke ontspanning naast alle workshops en voorlichtingsbijeenkomsten die we gaan geven!

Woensdag 29 oktober
Vandaag heb ik de sportstudenten geholpen bij het circusproject dat ze uitvoeren op verschillende scholen. Hier worden een aantal kinderen geselecteerd, gehandicapt en ‘gezond’, om integratie te bevorderen. Zij mogen mee te doen aan het project. Vandaag waren we op een public school, waar ook kinderen van een dovenschool mee gingen doen aan het project.
Het circusproject wordt gegeven door de sportstudenten van Windesheim in combinatie met een circusdocent.
Er waren verschillende acts die geoefend konden worden, namelijk: jongleren, chinese bordjes, iets met sjaaltjes, een act met ringen, een act met linten, diabolo’s en acrobatiek.
Zelf stond ik bij de linten, waar ik nog nooit eerder mee had gespeeld...maar dat had ik met de andere dingen ook niet! Dit leek me gewoon het makkelijkste attribuut, een beetje zwaaien met een lint aan een stokje en het geeft al een leuk effect!!
Allereerst werden alle kinderen in groepen ingedeeld, waarna het tijd was om met de verschillende atributen te oefenen. Er zat een erg groot verschil in de groepen, zowel in drukheid als in leeftijd (5 tot 14 jaar). Leuk om zo met de verschillende kinderen te oefenen.
Wel vond ik het lastig dat ik de doventaal niet beheers, omdat ik niet goed kon communiceren met de kinderen, naast dat het Amhaars al moeilijk is. Dit maakte de communciatie erg moeilijk. Na het oefenen was het voor de kinderen tijd om een attribuut te kiezen we ze ’s middags op wilden treden voor het publiek. Helaas begon het na een half uur al te regenen en omdat de grond waarop we aan het oefenen waren, en waar het circus zou worden uitgevoerd, van zand en een soort klei was, waardoor het in combinatie met water een vieze modderboel werd en de activiteit verder helaas moest worden afgelast. De kinderen kregen een certificaat en wij gingen de spullen weer opruimen, waarna de dag in zn geheel werd afgesloten met een dagevaluatie. Het was een erg leuke en intensieve dag.

Donderdag 30 oktober
Omdat ik het gisteren erg leuk vond om te helpen bij het circus heb ik vandaag de groep weer ondersteund. Vandaag waren we op een school voor verstandelijk gehandicapte kinderen.
De kinderen waren erg enthousiast en genoten echt van het spelen met de attributen. Voor een aantal kinderen was het echt snoezelen...ze deden zelf niks met de linten, maar als ik voor of achter ze ging staan en ze ging helpen, dan fleurden ze helemaal op! Echt super om te zien! Dat gaf echt een super gevoel...het was echt genieten om te zien hoe de kinderen ervan genoten!
Helaas kon ook vandaag de voorstelling niet doorgaan, omdat het weer eens regende...errug jammer! We hadden de act bijna klaar toen het begon te regenen! Maar de dag was er niet minder geslaagd om!

Vrijdag 31 oktober
Vandaag heb ik weer lekker geld verbrast op Piassa...heerlijk om zo met weinig geld toch heel veel te kopen! Wel wordt er steeds een foreingi prijs gevraagd als we iets willen kopen...maar ik word al steeds beter in het onderhandelen! Ik betaal regelmatig bijna de helft van de foreingi-prijs, wat betekent dat ik bijna de prijs betaal die de Ethiopiers betalen!
Ook heb ik even lekker gesport in de sportschool...heerlijk om even alle energie en agressie uit je lichaam te halen! Dit was de eerste keer...de sportschool heeft erg veel verschillende (luxe) apparaten, fietsen, loopbanden, crosstrainers, gewichten, verschillende buikspierapparaten en ga zo maar door! Het lijkt wel een Europese sportschool!
Ook heb ik een poging gedaan om een steps-workshop te volgen, maar na de warmingup hield ik het toch echt voor gezien...het tempo was zo hoog dat het niet te volgen was (terwijl ik in Nederland toch ook een poosje steps gedaan heb).
Na (weer eens) met elkaar uit eten te zijn geweest, dit keer in een zeer goedkope pizzaria (pizza’s met alles erop en eraan voor 2,50 euro!!) ben ik met een aantal naar de Harlem Jazz geweest, waar we lekker konden dansen. Een erg relaxte en ontspannen dag...

Zaterdag 1 november
Vandaag heb ik pa en ma van het vliegveld opgehaald...het duurde best lang voordat ze aankwamen, maar na ruim anderhalf uur wachten in de aankomsthal waren ze er dan eindelijk en was het tijd om ff lekker te knuffelen! Dat is lang geleden! Echt super, maar ook onwerkelijk, om ze weer te zien en aan te kunnen raken! De komende 10 dagen zullen ze er zijn en zal ik ze alle projecten laten zien, zodat ze, als ik thuiskom, weten waar ik het over heb! Na ze, na een bakje Ethiopische koffie, naar het hotel te hebben gebracht, was het tijd om lekker te gaan slapen.

  • 12 November 2008 - 12:47

    Opa En Oma:

    lieve Gery dit was weer een super mooi verhaal Je belevenissen zijn wel erg groot en veel zeg Je Pa heeft gebeld ze waren weer thius dus daar gaan we vanavond even naar toe,even de verhalen horen hoe ze het gehad hebben,nu meisje nog twee maanden en dan zien we je wel eens weer,Doe je best en succes met je werk daar .liefs opa en oma

  • 12 November 2008 - 12:50

    Lieneke:

    Hallo Gery,,

    Vet cool dat je ouders bij je zijn geweest in Ethiopie. Ik hoop dat je het nog naar je zin hebt! Succes en tot over 2 maandjes
    Liefs Lieneke

  • 12 November 2008 - 13:17

    Roelanda:

    Heey Gery,

    Mooie verhalen! En tof dat je ouders langs zijn geweest.
    Nog een hele goede tijd daar.
    Groetjes Roelanda

  • 12 November 2008 - 15:51

    Linda:

    Wat tof dat je ouders zijn geweest! En je circusproject klinkt ook echt super :D Nu maar hopen dat het een beetje mooi weer blijft de volgende keer ;)

  • 12 November 2008 - 18:27

    Zusje:

    Hey Gery,
    Leuke foto's heb je weer toegevoegd;) erg mooi...

    dikke kus en tot bels
    Agré

  • 13 November 2008 - 12:27

    Harm En Gretha:

    Wij zijn weer terug, we hebben veel belangstelling gehad voor en tijdens de reis naar AA, vandaaruit onze reactie.We zijn blij dat we geweest zijn.
    We hebben met eigen ogen gezien wat de jongelui doen en beleven ism stichting DIR. We hebben de meeste projecten gezien.Alle projecten zijn vanaf de grond opgezet waardoor dit een goeie basis lijkt te hebben.Ze proberen dmv kleine veranderingen een verbetering en een beetje plezier in het leven van deze mensen en kinderen te brengen.De door ons meegenomen knuffels,kleding en materialen zijn met grote dankbaarheid ontvangen,behoefte blijft altijd. Het was voor ons een enerverende en rijke week,de verschillen in levensomstandigheden in AA zijn erg groot.Jongelui we wensen jullie daar nog een goeie tijd toe. Succes met alles.
    Groet Pa en Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gery

Ik ben 4e jaars hbo-V student aan Hogeschool Windesheim. Ik ga vanuit mijn opleiding ruim 4 maanden stage lopen in Addis Abeba (AA). De stage houdt in dat ik binnen mijn funtie zal meewerken in een miltudisciplinair team aan verschillende projecten die stichting Dir in AA heeft neergezet (onder de noemer 'Andelay).

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 19802

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 11 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: