dag 3 , 4 en 5 in AA - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu dag 3 , 4 en 5 in AA - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

dag 3 , 4 en 5 in AA

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

27 September 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Donderdag 25 september
Vandaag was een erg intensieve en leuke dag...deze dag bestond namelijk uit het bekijken van een aantal van de projecten van Dir.
We zijn bij alle 3 buna best koffiehuizen geweest...waaronder iriy bekentu, waar ze de bekende en lekkere koffie maken en de taarten/cakes en injerra (het traditionele eten van Ethiopie)...het zijn grote zure pannenkoeken (zie foto’s), en ze smaken een klein beetje naar roggebrood, maar dan een stuk zuurder. Ik heb een stukje geproefd, zonder iets erop, maar vond het (zacht gezegd) niet lekker...met een sausje zal het vast en zeker lekkerder zijn!
Ook zijn we naar Jan Meda geweest, een van de projecten waar oorlogsveteranen met hun gezinnen wonen (ze zijn niet gehandicapt). Deze mensen leefden voor het millenium (vorig jaar september) op straat, maar omdat de straten schoon moesten zijn voor het millenium, moesten ze daar weg....Dir heeft ervoor gezorgd dat ze een dak boven hun hoofd kregen, zodat ze nu in een loods wonen. De mensen, vooral de kinderen, waren erg blij om ons te zien. We werden uitgenodigd in hun huisje, ca. 6m2, bijna volledig gevuld met een bed, keukentje en een bank, voor één gezin, we waren met 12..dan begrijp je wel hoe krap het is in de huisjes dus lekker proppen...Ik vond het gaaf om te zien hoe gelukkig deze mensen eruit zagen en hoe blij ze waren met hun spullen...dat is bij mij vaak wel anders...de westerse mentaliteit is toch meer van het ‘meer, meer, meer!’...
Als laatste zijn we naar het project ‘Hope for the blind’ geweest, hier hebben we een rondleiding gehad en gezien hoe de blinde medewerkers hun geld verdienen met het knopen en weven van tapijten en het maken van bezems, borstels en tassen. De resultaten waren erg mooi...heb alvast een aandenken gekocht...! ;-) De mensen werken er in niet al te goeie werkomstandigheden (arbodienst bestaat niet)...er zijn geen ramen, er is geen ventilatie, en ze zitten de hele dag op krukjes of banken zonder leuning, zag er triest uit, maar toch ook weer indrukwekkend om te zien hoe gelukkig deze mensen zijn!
Hierna waren onze hoofden vol met nieuwe indrukken van de projecten en de rondrit door de stad en mochten we gaan relaxen...ik ben, met een paar anderen, nog even met Frank meegelopen naar het hotel waar hij overnacht, om te kijken of het iets is voor pa en ma als ze in november komen...het was een kleine kamer, met eigen toilet en douche, een tv en een zitje met 3 stoelen...erg knus. Het hotel is op ongeveer 10 minuten lopen van ons huis. Verder hebben we boodschappen gedaan in winkeltjes op straat...een hele onderneming om duidelijk te maken wat je wilt hebben en het dan ook nog te krijgen (grote voorraad hebben ze nl. niet, want dat past gewoon niet!)! Aan het eind van deze wandeling waren we doorweekt...! En dat in Afrika!! De straten stonden vol water...de grond en de putjes konden het niet aan, zodat er snelle stroompjes langs de straat ontstonden...heb er foto’s van, maar weet niet of je het goed kunt zien. Ik mis mn paraplu!
’s Avonds hebben we brood met Ethiopisch ei gegeten, gemaakt door Claudia...erg lekker en soep. Hierna ging iedereen verder met relaxen en was het tijd voor spelletjes, dagverslagen typen en op tijd naar bed gaan.
Morgen is het feest in Ethiopie...(meskel: een orthodox feest dat het ware kruis gevonden is) het zal een groot spectakel zijn....daar moeten we echt naar toe volgens de Dir staf, dus staat op de agenda! Eerst nog even met Hannah van Dir shoppen op de markt voor traditionele kleding...gaan we ff in stijl naar het feest toe! :)

Vrijdag 26 september
Vandaag heb ik een echte traditionele jurk gekocht! Echt super leuk!! Heb er een foto van op picassa gezet.
Ik heb de jurk gelijk aan gedaan, want ’s middags zijn we met de hele groep naar een traditioneel feest, Meskel, geweest. Dit is een orthodox feest over het vinden van het kruis van Christus in Noord-Ethiopie. Het werd erg gewaardeerd dat ik als blanke hun traditionele kleding droeg...ik werd nageroepen door een heleboel mensen (Ethiopia!! Nice nice!! enz.). Erg grappig. Het feest hield in dat we bijna 3 uur lang zeer oncomfortabel op een laag stenen muurtje zaten, met een heleboel mensen (echt miljoenen!)! Er werd een boom in brand gestoken en er kwam vuurwerk. De orthodoxe paus vertelde ook nog iets, maar mijn Amhaars is nog niet zo goed dat ik alles kon volgen.
’s Avonds heb ik nog geleerd hoe je echt Ethiopisch danst...onze buren waren namelijk aan het dansen en wij mochten mee doen...was echt super leuk om te doen! Alleen heeft Maarten, een van onze groep, hierbij zn voet gebroken (erg gevaarlijk op zulke ongelijkmatige wegen).

Zaterdag 27 september
Dit weekend zou ik met de hele groep naar Awasa...ca. 200km naar het zuiden. De natuur schijnt daar erg mooi te zijn. We zouden samen met de wielrennersgroep (die vanuit andere scholen ook stagelopen bij Dir)...naar Awasa, zij zijn met zn 10en (2 meiden). Het is een gezellige groep...we hebben ze al een paar keer ontmoet en bij een presentatie van hun gezeten (over fietsen in Ethiopie) en met ze gegeten in een pizzaria. Maar helaas ben ik niet mee...niet omdat ik zelf iets heb waardoor ik niet kan, maar omdat we 3 zieken hebben en ik daarvoor mag gaan zorgen als zustertje, had al niet zo’n zin om naar Awasa te gaan.
Nu heb ik vandaag lekker 4 ziekenhuizen van binnen gezien, omdat Maarten rontgenfoto’s moest maken...erg leuk voor mij! In elk ziekenhuis was wel iets niet aanwezig, dus schoot niet op, maar ze werken wel allemaal samen en dat vind ik toch wel top!
Vanavond gaan we verder lekker relaxen, internetten (eindelijk!!) en filmpjes kijken, echt heerlijk, we zijn met zn 5-en thuis, echt rustig, dus ga er zeker van genieten!

Dit was mijn laatste bericht van deze week...heb zoals jullie gemerkt hebben, het weekverslag in 2en gedeeld, anders werd het te lang en zou je het waarschijnlijk niet lezen ;-)(jaja...ik reken bij mezelf af)

Leuk dat je de tijd hebt genomen om mn verhaal te lezen..ik hoop dat het je een beeld heeft gegeven.
Ik vind het leuk om alle lieve reacties bij mijn bericht te lezen.
Goed weekend nog en tot mails/horens/krabbels allemaal!

  • 27 September 2008 - 21:28

    Pa En Ma:

    Hey meissie
    leuk je verslag te lezen, het is echt Gery proof, geweldig!! hier alles oke, leuk gesolext vandaag met de familie we hadden mooi weer ( 20 graden veel zon)
    heb je je sim al binnen?
    Veel fun en liefs van ons

  • 28 September 2008 - 12:24

    Henk Maat -Wapse:

    Je weet wel die van Tttl en gospelmusic FM 106.1
    Ook 2x in AA-Ethiopie geweest met Dorcas-hulp huizen gebouwd+evang.werk
    Ook op Genesis-farm van
    Gert+Rie van Putten gewerkt in 2000.Prachtige kleurrijke bevolking en heel tevreden met het weinige wat ze hebben.
    Mooie studiereis verbreed je kennis/ervaringshorizon!
    Hoorde van Harm en Greta van je reis op Euphonieum Singers-concert, wens jullie alle
    goeds and blessing komende maanden. Groeten!

  • 07 Oktober 2008 - 20:33

    Alien:

    Hoi Gery,

    Leuk om jouw belevenissen op deze manier te
    kunnen volgen. De komende weken hou ik je goed in de gaten hoor. Een goede tijd verder toegewenst en geniet van deze bijzondere ervaringen.

    Groetjes,
    Alien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gery

Ik ben 4e jaars hbo-V student aan Hogeschool Windesheim. Ik ga vanuit mijn opleiding ruim 4 maanden stage lopen in Addis Abeba (AA). De stage houdt in dat ik binnen mijn funtie zal meewerken in een miltudisciplinair team aan verschillende projecten die stichting Dir in AA heeft neergezet (onder de noemer 'Andelay).

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 19804

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 11 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: