eerste twee dagen in Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu eerste twee dagen in Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

eerste twee dagen in Ethiopie

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

27 September 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Dinsdag 23 september 2008
Vandaag was het zover...de dag van vertrek naar Addis Abeba was aangebroken. Om 4.15u stond ik naast mn bed om me klaar te maken voor de reis.
Na een laatste lekkere warme douche en een heerlijk kopje thee was het tijd om naar station Beilen te gaan, om de trein van 5.36u naar Schiphol te nemen. Helaas kon ik mijn ov-jaarkaart niet vinden, waardoor mijn laatste treinreis van 2008 betaald moest worden. Gelukkig vond ik mijn ov toch nog terug...helaas was dat te laat, want hadden we de kaartjes al gekocht en zaten inmiddels al in de trein.
Om 7.38u kwamen we aan op Schiphol, waarnaar we onze weg naar vertrekhal 1 vervolgden met 1 zware koffer en een zware backpack en handbagage...onderweg naar de vertrekhal kwamen we Maarten al tegen. Aangekomen bij vertrekhal 1 bleek ik bij lange na niet de eerste te zijn...bijna iedereen was er al. Om ongeveer 8u gingen we de bagage inchecken, wat bij mij nog even wat stress opleverde. Ik had namelijk 3 kg te veel bagage!! Nu zul je denken, hoe kan dat?? Want je mocht toch 46kg mee?? Idd...en thuis had ik ook nog 1 kg aan gewicht over....en als ik nog ruimte had gehad had ik die kilo eerlijk gezegd ook nog opgevuld...maar helaas was deze weegschaal minder vriendelijk, maw hij was anders afgesteld. Nu moest ik dus of 3 kg uit mijn bagage halen en als handbagage doen of 50 euro bijbetalen...ik koos natuurlijk voor het eerste. En ik had nog grote mazzel, want Frank (de docent van school die deze eerste week mee is) had nog ruimte over...ik mocht wat bagage in zijn tas overpakken...wat een opluchting.
Daarna was het tijd voor een bakje koffie of thee op Schiphol.
Om 9u was het tijd om afscheid te nemen van papa, mama en Agré (mijn zusje). Dit viel me toch nog best wel zwaar...en natuurlijk vielen er tranen, maar ik was niet de enige..Met een behuild gezicht ging ik door de douane op weg naar het grote avontuur! Samen met mijn medestudenten nog even zoeken en rondkijken bij de Taxfreeshops, maar daar was geen tijd voor, want we moesten, na een telefoontje van Frank, opweg naar de gate...Na een poosje te hebben staan wachten bij de gate gingen we om 10.20u dan eindelijk boarden, en onze plaatsen opzoeken, (ik zat midden in het vliegtuig in het middenschip) waarna we om 11.20u gingen vliegen! Onderweg heb ik me prima vermaakt, ik zat naast Charlotte en Hielke en de KLM had een leuk entertainmentprogramma (iedereen een eigen schermpje)...wat inhield dat ik keuze had uit ca. 50 oude en nieuwe films, televisieprogramma’s, spelletjes en muziek...met andere woorden: ik heb de hele weg films gekeken; 27 dresses (eindelijk toch gezien!!) en away from her (over iemand die alzheimer heeft). Erg leuk en goed vermaak.
De tijd vloog om en om 17.05u (18.05u lokale tijd) landden we dan eindelijk, na tig rondjes boven het vliegveld te hebben gedaan en een heleboel turbulentie te hebben gevoeld (misselijk!!), in Kartoem...dat ligt voor de geinteresseerde in Soedan!! ;-) Hier moesten we 1u wachten, er moest getankt worden en de passagiers (ongeveer 15 volgens de stuwardes) naar Addis Abeba en Amsterdam stapten in. Wij mochten niet uitstappen, laat staan lopen in het vliegtuig toen er getankt werd....in tussen was het pikdonker geworden (gaat echt snel hier)...en om 19.00u lokale tijd maakten we weer aanstalten om te vliegen.
Ongeveer anderhald uur later (20.30u) kwamen we aan in Addis Abeba...de landing verliep nu gelukkig een stuk soepeler! Na even te hebben gewacht op Frank, die zijn visum nog moest regelen, gingen we door de douane...de man die mijn visum controleerde was hier veel aardiger dan ik in andere Afrikaanse landen heb gezien (hij praatte en lachte!!)!
Hierna konden we onze koffers ophalen...gelukkig was alles overgebracht en hoefden we daar gelukkig niet nog een keer achteraan! Nog 1 controle, waarbij de professionele camera’s en de generator even eruit werden gehaald, en we waren erdoor. Beide camera’s zijn gelijk meegekomen (waar iedereen erg blij mee was), maar de generator moet morgen nog even opgehaald worden.
Toen was het eindelijk tijd om naar het huis te gaan waar wij de komende tijd zullen verblijven. De koffers werden op de daken van de busjes gebonden en wij werden ingeladen...onderweg viel er nog een backpack van een busje...maar gelukkig was het niet druk op de weg en konden we de spullen zonder gevaar weer bijelkaar rapen. Het straatbeeld heeft wel wat weg van Egypte (Cairo) en Marokko...alleen is het minder druk op de weg...we zijn in 45 min denk ik maar 30 auto’s tegengekomen...
Om 22.50u kwamen we aan bij het huis...een erg mooi en groot huis, aan een hobbelige zandweg. Onze buren hebben het een heel stuk minder...ze hebben wel stenen huizen, maar er zitten erg oude en roestige golfplaten op het dak en verder hebben ze, zoals het mij nu lijkt, weinig luxe. Het huis waar wij de komende maanden wonen is mooier en groter dan ik me had voorgesteld...een grote woonkamer en een eethoek, een ruime keuken, douche en 2 wc’s en een slaapkamer beneden (deze werd gelijk omgetoverd tot kantoor voor de mediastudenten), en 5 slaapkamers (1x4 en 4x2 bedden), 2 douches en 2 wc’s boven. Ik slaap samen met Charlotte op een kamer...wij houden allebei wel een beetje van netjes, dus een hele grote zooi zal het niet worden op onze kamer...het helpt wel dat we allebei een hele grote inbouwkast tot onze beschikking hebben (kunnen we veel troep in kwijt...deuren dicht en je ziet er niks van!)! ;-) We hebben gelijk de grote kasten maar in gebruik genomen en onze koffers uitgepakt...om 1.50u (lokale tijd) lagen we, moe maar voldaan, in bed.

Woensdag 24 september 2008
Onze eerste echte dag in AA...het begon erg vroeg....om 7.30 uur waren Maarten en Marloes al wakker, waar ik ook wakker van werd...ze waren erg onder de indruk van het uitzicht op hun kamer...en dat moesten ze zo vroeg al even aan iedereen laten horen! :-S
Ik heb me nog een paar keer omgedraaid en werd uiteindelijk om half 10 wakker van de lekker. Ik heb heerlijk geslapen. En na een warme (!) douche was ik goed wakker. Wat ik aan moest doen kon ik nog niet echt bedenken, want het zag er nou niet echt stralend uit buiten...om half 10 was er nog geen zon en de wind was toch nog best wel fris. Maar ik heb toch maar een t-shirtje aangedaan...toch een beetje te optimistisch...want tijdens het ontbijt met witbrood en smeerkaas, begonnen de eerste regendruppels al te komen...dit mondde uit in een hevige regenbui met onweer die erg lang duurden...het straatje waar ik vanuit het slaapkamerraam op uitkijk is in plaats van een mooi hobbelige zandweg met wat keien, in zeer korte tijd veranderd in een beekje van ca. 5 cm diep, waar het water vrij hard stroomt (het weggetje loopt wat naar beneden)! Hiephoi ik zit in Afrika en het regent hier nog meer en harder dan in Nederland....hmmmzz...beetje balen, maar over 14 dagen is het als het goed is droog, want dan is het regenseizoen afgelopen!
Als ik uit mijn raam kijk, zie ik tegenover mij, aan de overkant van het weggetje/beekje, 2 huizen. Ik kijk uit op de 2 omheinde achtertuinen...in de ene tuin lopen 2 schapen te grazen tussen alle activiteiten die op die betegelde binnenplaats worden gedaan (waaronder de was). De andere binnenplaats is een grote modderboel nu het zo regent...en de was hangt, ondanks de regen, nog steeds buiten (is kleddernat)!
Ik heb vandaag ook kennis gemaakt met onze huishoudster, Addenish, zij doet de was en het huishouden voor ons, super de luxe! Onze bewaker, Tegene, heb ik gisteren ontmoet, hij is een heel tenger en kleine jongen (ongeveer 1,60m hoog).
Eind van de morgen kwamen de 4 calostudenten, die in een ander huis slapen, bij ons op de koffie...we drinken samen wat en de spelletjes komen op tafel.
Vanmiddag zijn we naar het kantoor van Dir om daar kennis te maken met de staf en de 10 Nederlandse studenten die ook bij Dir stagelopen...zij werken mee aan het LUCIE project, wat iets te maken heeft met wielrennen (hoe en wat precies weet ik ff niet meer, en ik vind het ook niet interessant om dat op mn blog te zetten).
Ook heb ik een kijkje genomen in het huisje van Addenish...ben wel wat gewend inmiddels, maar was toch wel ff schrikken...het was een donker hol (echt waar) je kon 2 meter naar voren en niet opzij...daar stonden een paar kleine kastjes...2 meter naar voren zat je op het bed en naar achteren stond je tegen het keukentje aan. Hierna zijn we met de groep naar een presentatie gegaan die door de studenten van het LUCIE project gegeven werd...dit zou om 16u beginnen, maar begon uiteindelijk pas om 17.30u...zo is de mentaliteit van de Ethiopiers..! Dat zal nog wel wennen worden voor mij...maar dat komt wel goed!
Ik ben met Budilu, één van onze chauffeurs bij Dir, en Maaike, Claudia, Rinske en Lotte naar de supermarkt geweest om daar een voorraad aan water, eten en broodbeleg in te slaan...(de jam die we nu hebben is namelijk zo super chemisch, je ziet het eraan, maar je proeft ook echt de Enummers!)...Hierna zijn we met zn gezellig allen (incl. Mulegeta, Budilu, Eskender (chauffeur), Elias (sportcoordinator) en de LUCIE studenten) naar een restaurant geweest, waar ik een heerlijke pizza heb gegeten....hierna was het tijd om naar huis te gaan en lekker te gaan slapen...na alle indrukken van vandaag was mijn lichaam daar ook echt wel aan toe! Hopelijk word ik morgen niet weer zo vroeg gewekt..!


  • 28 September 2008 - 12:58

    Tante Aly:

    hoi gery,nou je hebt al heel wat beleefd en gezien joh.erg leuk geschreven! ik blijf je volgen gery pas goed op jezelf en dikke kus van tante aly

  • 29 September 2008 - 06:58

    Lubke:

    He Gery,
    Goed dat jullie zijn aangekomen! Ik herken je verhalen, ook het huisje van Addenish... Hoe is het met haar zoontje?
    Groet Carlijn van mij

  • 29 September 2008 - 17:05

    Mariek:

    oehhh ik kan nu al niet meer wachten!! :D klinkt echt heel gaaf!!

  • 03 Oktober 2008 - 19:25

    Fam. Ant. Van Noord:

    Hoi Gery, wat leuk om het allemaal te lezen. En leuke foto's zeg!

    Veel plezier, en we zien uit naar de verhalen. Groeten uit Lhee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gery

Ik ben 4e jaars hbo-V student aan Hogeschool Windesheim. Ik ga vanuit mijn opleiding ruim 4 maanden stage lopen in Addis Abeba (AA). De stage houdt in dat ik binnen mijn funtie zal meewerken in een miltudisciplinair team aan verschillende projecten die stichting Dir in AA heeft neergezet (onder de noemer 'Andelay).

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 19804

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 11 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: