week 2 in AA - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu week 2 in AA - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Gery Drost - WaarBenJij.nu

week 2 in AA

Door: Gery

Blijf op de hoogte en volg Gery

08 Oktober 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

Hieronder volgt het eerste deel van de tweede week in AA, een week van overleggen en vrijheid. ;-)

Zondag 28 september
Vandaag was een dag om te relaxen. Ik heb lekker uitgeslapen, waarna ik kon genieten van de luxe van internet, hoewel het erg traag was.
Vanmiddag heb ik gezellig even met mam gebeld en nieuws uit Nederland gehoord.
Toen we lekker buiten zaten te genieten van de Ethiopische zon en onze eerste woordjes Amhaars aan het leren waren van onze bewaker, kwam er een groepje muzikanten op onze binnenplaats die voor ons ging zingen en dansen. Hierbij gebruikten ze traditionele Ethiopische muziek en dans. Dit deden ze voor geld om de straatkinderen in AA te helpen.
Inmiddels weet ik ook een heleboel handige Amhaarse woorden van Sami onze bewaker, van lichaamsdelen tot een groet en ik ben ziek. Alleen onthouden wordt lastig...we hebben de woorden opgeschreven, dus dat wordt bijna bij elk woord opzoeken.
Toen het tijd was om te eten, hebben we heerlijke soep en hutspot gegeten met onze bewakers. Daarna was het gedaan met de rust, want de groep die naar Awasa was geweest kwam terug en had allemaal verhalen en iedereen wilde tegelijk z’n verhaal doen. Leuk om al die verhalen te horen. Daarna om 22.15u pizza gegeten met z’n allen, waarna het tijd was om naar bed te gaan.

Maandag 29 september
Vandaag was een dag van overleggen met Stichting Dir wat we de komende maanden in AA gaan doen. Wij hebben Hannah (de projectcoordinator en social werker van Dir) tot onze begeleider toegewezen gekregen.
We hebben een gesprek met haar gevoerd waarin de verschillende ideeen werden uitgewisseld.
’s Middags heb ik een evaluatiegesprek gehad met Frank, hoe vind ik het tot nu toe en waar voorzie ik problemem.
Na al deze gesprekken en brainstormen was het tijd om een begin te maken met het schrijven van de plannen van aanpak.

Dinsdag 30 september (Suikerfeest)
Vandaag was voor ons een verplichte vrije dag...de moslims vieren namelijk vandaag het einde van de ramadan. Dit betekent dat alle instellingen waar wij mee gaan werken gesloten waren en wij daarom ook vrij kregen van stichting Dir.
’s Middags zijn we met de hele groep naar het Sheraton hotel geweest, een superdeluxe hotel met gouden kranen waar alleen de rijke mensen van kunnen genieten. En wij als Blanke Nederlanders behoren hier tot de rijkere laag van de samenleving. Voor 25 euro kon ik zwemmen, naar de sauna en in de jakuzi...en echt genieten van het heerlijke warme water! Voor veel mensen in AA is dat een heel maandloon! En ik kon daar één middag van genieten! Echt te gek voor woorden! Toen we weer uit het hotel vertrokken, werden we weer even met de neus op de feiten gedrukt van de giga kloof tussen arm en rijk in AA. Van de gouden kranen, de marmeren vloeren, de maatpakken en het warme water gingen we weer terug naar de arme kant van AA. De 1 kamer huizen, gemaakt van golfplaten, waar mensen met grote gezinnen in wonen en de grote groepen mensen met vodden die langs de straat liepen. Best wel confronterend.
’s Avonds was het tijd om afscheid te nemen van Frank, de docent van Windesheim. Hij vertrekt vanavond naar Nederland...en wij zullen hier alleen achterblijven. Dit gingen we vieren door uiteten te gaan met de hele groep. Het werd een gezellige avond.

Woensdag 1 oktober
Vandaag was onze eerste dag zonder Frank.
Een dag met bezoekjes aan en plannen delen met Zeleketa (oorlogsveteranen) en hope for the blind.
Zeleketa vond ik erg indrukwekkend, vooral de ziekenboeg...hier lagen 2 mannen met hun hele lichaam onder een deken (ook hun hoofd)...dit zag er in mijn beleving echt uit als een hoopje elende. De directie vond onze plannen erg goed en had ook nog leuke dingen bedacht. We gaan samen met het healthcomité een training geven over totale hygiene. Ook gaan we bezig met het voedingspatroon van de mensen die wonen in Zeleketa. Momenteel is er een zeer eenzijdig voedingspatroon, waardoor de medicatie niet goed meer aanslaat. We gaan een kookworkshop geven en leren hoe je een goedkoop maar lowbudget maaltijd kunt bereiden. Ook gaan we van ons sponsergeld een grote groentetuin laten maken, zodat er voldoende en gevarieerd te eten is. Ook is er een grote vraag naar urinecatheters 16, 18, 20 en 22 Ch, urinezakken en urinecondooms. Er zijn 70 mannen die een urinechatheter hebben en 100 mannen met een urinecondoom. De catheters laten ze 15 dagen zitten. Dus als je dit leest en je kunt aan catheters komen, mail me dan even! Ze zijn hier hard nodig.

Na deze bijeenkomst zijn we naar hope for the blind gegaan om daar onze plannen te bespreken. Hier gaan we ook een training geven over totale hygiene. Verder hebben ze behoefte aan een hiv/aids-voorlichting en een training over de oorzaken en gevolgen/consequenties van blindheid.
Ik vind het erg leuk dat we verschillende trainingen kunnen geven en dat er ook vragen vanuit de instellingen kwamen.
Vanavond lekker een spelletje Phase 10 gedaan met Lianne en Charlotte, waarbij ik zoals altijd won, tot grote frustratie van de verliezers. Na afloop van het spelletje zeer tevreden na deze zeer productieve dag naar bed.

Donderdag 2 oktober
Vandaag was een dagje om ziek te zijn en uit te rusten. Misschien ook wel een kleine cultuurshock...ik had toch nog wel wat last van het uitstapje naar Zeleketa.
’s Middags ben ik met Claudia en Maaike naar Piatza geweest, een grote winkelstraat in AA, even lekker er tussenuit en wat boodschappen doen.
Ook heb ik daar voor een prikkie een paar handige (recente!!) Engelstalige studieboeken voor verpleegkunde gehaald, waar ik de komende tijd erg veel aan kan hebben bij het geven van voorlichting en workshops. Super handig dus!

  • 08 Oktober 2008 - 14:19

    Oma Drost:

    gery
    wel eenprachtig verhaal om te lezen Maar je maakt er heel wat mee
    Hier is met ons tweeen alles Oke
    we hopen dat het verder goed gaat ,kom niet teveel bij de hyena s Pas goed op elkaar Groetjes opa en oma

  • 09 Oktober 2008 - 09:01

    Mariekjeee:

    heeeej Gery!! Erg leuk en interessant om de concretere dingen te horen over het project! boeid mij altijd ;-)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gery

Ik ben 4e jaars hbo-V student aan Hogeschool Windesheim. Ik ga vanuit mijn opleiding ruim 4 maanden stage lopen in Addis Abeba (AA). De stage houdt in dat ik binnen mijn funtie zal meewerken in een miltudisciplinair team aan verschillende projecten die stichting Dir in AA heeft neergezet (onder de noemer 'Andelay).

Actief sinds 26 Aug. 2008
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 19798

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 11 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: